Niels Bredman tekende als kind al auto’s en caravans, maar ook huizen, en heeft van deze passie uiteindelijk zijn beroep kunnen maken. ‘Ik vond het altijd al leuk om dingen te bedenken en vorm te geven. Ik heb gewerkt voor een aantal architectenbureaus, maar ben uiteindelijk een eigen ontwerpbureau begonnen. Nu ontwerp ik behalve huizen, ook meubels, interieurs en tuinen. Bij een verbouwing vind ik de combinatie van oud en nieuw boeiend, de sterke punten behouden en benadrukken, en deze combineren met nieuwe materialen. Ronde en rechte vormen keren terug in bijna al m’n ontwerpen. De tegenstellingen van strak en rond maken een ontwerp spannend.’
kolonivan 01
Niet lang geleden zette Niels zijn tanden weer eens in een caravan. ‘De meeste caravans van verschillende merken lijken op elkaar. Caravans uit de jaren ’50 en ’60 vind ik prachtig om te zien. Het leek me daarom een uitdaging om een moderne caravan ontwerpen, maar dan met de charmes van toen. Het is dan ook een vette knipoog naar caravans uit die tijd, maar ook een moderne vorm, space-achtig bijna. De caravan heeft  verwijzingen naar zeil- en motorjachten en vliegtuigen, de andere manieren om tijdens vakantie te reizen. Die elementen wilde ik samenbrengen in één tijdloos ontwerp.’

Niels lette op functionaliteit, maar besteedde ook veel aandacht aan een aantrekkelijk uiterlijk. ‘De caravan is zo vormgegeven dat je het interieur als ruim ervaart. De ronde vormen van de buitenkant komen ook terug in het interieur. Overbodige kastjes heb ik weggelaten, niet alleen als gewichtsbesparing, maar ook een ruimtelijker effect en minder werk bij het in- en uitpakken. Bij vliegreizen past alles in een paar koffers en handbagage. De eenvoud van kamperen heb ik terug willen brengen in deze caravan. Het uitzicht vind ik ook belangrijk, daarom heeft de caravan brede panorama-ramen die van de omgeving een soort schilderij maken. Wat ook past bij de eenvoud van het ontwerp is de luifel. Deze bestaat uit twee haken aan de caravan en slechts één tentstok, maar ook variant van een luifel die breed uitwaaierd met twee tentstokken, voor als je meer schaduw wilt.’

kolonivan 02

kolonivan 03
kolonivan 04
Kolonivan 06
kolonivan 05
‘De caravan is van wiel tot dak opnieuw ontworpen. Het is een aerodynamische vorm, ook aan de zijkant, wat voor minder zijwind-gevoeligheid zorgt en een lager energie- of brandstofverbruik. Dit bracht me op het idee om moderne technieken zoals batterijen in de bodem, het opladen tijdens het rijden en zonnepanelenfolie toe te passen. Op deze manier zou de caravan ook als range-extender gebruikt kunnen worden als deze getrokken wordt door een elektrische auto, die groter actieradius is bijvoorbeeld handig voor stedentrips door Europa. Ik ben op het moment nog aan het uitzoeken of dit mogelijk is.’

Niels denkt dat de caravan uiteindelijk zo’n €20.000,- gaat kosten, maar op dit moment rijdt de caravan helaas nog niet rond. Niels zoekt naar mogelijkheden om de caravan te realiseren door een fabrikant die het op de markt wil brengen, of door middel van crowdfunding. ‘Het wordt tijd voor vernieuwing in het ontwerp van de caravan, zodat er weer mooie, moderne caravans op de weg komen. Nederland, Engeland en Duitsland zijn landen waar het met de caravan op vakantie gaan erg populair is. Hier ligt dus een grote markt. Glamping is op dit moment erg populair en daar past deze design caravan prima bij.’

Hear, hear! Wat een te gekke caravan is het. Prachtig. Een echte design-caravan… Ik zoek duimpjes voor het ontwerp van Niels. Dan kan hij met onze duimpjes en reacties naar de grote caravanjongens… Komt u maar met alle likes en reacties!
kolonivan 08 kolonivan 07