Poedelen en plonzen in Heeg

Jolanda Jager en haar gezin bezochten als Reizende Reporter Watersportcamping Heeg. Na een lang weekend poedelen en plonzen zijn ze weer helemaal bijgekomen en deelt ze deze review met ons.

Sfeer

Na een drukke school- en werkdag rijden we de ondergaande zon tegemoet, naar Heeg. We hebben al contact gehad met Jacob, omdat we aan de late kant zijn. Gelukkig is dat geen probleem. Het is nog niet druk, dus we mogen zelf een plekje kiezen. Wij grijpen onze kans en kiezen nr. 316: een plekje aan het water. Terwijl de kinderen de steiger verkennen, bootjes bewonderen en met hun voeten in het water bungelen, maken wij ons kippetje slaapklaar. In mum van tijd staat alles, liggen de kinderen op bed en drinken we nog een glaasje aan het stille water. Dit is pas genieten!

watersportcamping heeg10

watersportcamping heeg1

’s Ochtends worden we wakker met het geluid van vogels, schapen en een haan op de achtergrond. Daarna is het even afzien. De bar met verse broodjes is alleen in het hoogseizoen open, dus we moeten naar de supermarkt in het dorp. Stads als wij zijn hebben we geen muntjes voor een warme douche en vergeten we steeds wc-papier mee te nemen. Overigens is het toiletblok verder een leuke plek om te zijn. De geweldige foto’s op de deuren laten mij steeds weer glimlachen. Welk hokje zal ik nu nemen? En een nog grotere vraag: wat valt er bij de heren te zien?

watersportcamping heeg3

Op pad

Langzaam komen we weer in het kampeerritme. Manlief zoekt een rustig plekje op een steiger om te mediteren. De kinderen trekken een wetsuite aan en vermaken zich op een vlot. Ondertussen maak ik een praatje met een meneer die hier al 36 jaar staat. Lekker met zijn vrouw vissen en genieten van de omgeving. Geweldig toch? Hij weet ook tal van leuke dorpjes in de omgeving: Joure, Stavoorden,… “O ja, en restaurant Jonas in den Walvis in het dorp is wel een beetje prijzig, maar het eten is er heerlijk.”

Voordat we er vandaag op uit trekken ga ik om tips vragen bij Karin, de eigenaresse van de camping. Ik krijg meteen een kaartje van Zuidwest Friesland en eentje van Sneek mee. Op de muur van de receptie is een kaart met hotspots geschilderd. Genoeg ideeen! Wij rijden een rondje door IJlst, langs de ‘bleekjes’, waar Kameleonfilm Schippers van de Kameleon is opgenomen. We treffen er een bruiloftsstoet met oude klassiekers. Hoe idyllisch in deze omgeving!

watersportcamping heeg

Daarna shoppen en eten we in Sneek. Een lekkere lunch in de overvolle Walrus en een heerlijke pizza bij Da Nino. Tussendoor halen we nog wat souvenirs: een echt flesje Beerenburg bij Weduwe Joustra en Friese boxershorts.

Weer terug op de camping plonzen de kinderen nog even lekker van de steiger en genieten wij van de stilte.

Op het water

Ons laatste dagje hier. Deze brengen we uiteraard op het water door. We zitten niet voor niets op een watersportcamping. De camping heeft van alles te huur: kano’s, surfplanken, zeilbootjes, een fluisterboot en vissersboten met motor. Wij kiezen voor het laatste. We krijgen meteen een mooie routetip mee: van Heeg naar Oudega en via de Idzegaaster poelen weer terug. Een leuke tocht met afwisselend poelen en slootjes waarlangs koeien en schapen ons aanstaren. De talloze bruggetjes zijn een grote uitdaging voor ons. Onze jongste roept elke keer weer trots dat hij rechtop kan blijven zitten, terwijl wij moeten bukken. Inclusief picknick zijn we zo’n 4 uur weggeweest. En dat voor € 46,00! Heerlijk uitgewaaid en moe van alle zon, water en wind, duiken we vroeg ons bed in. Het was een heerlijk weekend!

watersportcamping heeg5 watersportcamping heeg4

Camping

Als reizende reporter wil ik natuurlijk goed mijn werk doen, dus loop ik een rondje camping. Het is nog duidelijk voorseizoen: er staan hier en daar vaste caravans, maar de meeste plekken zijn nog vrij. De veldjes zijn keurig gemaaid en er zijn tal van bloemen te vinden. Ik ontdek 3 kleine speelplekken, een volleybalveld en een pingpongtafel. Bij de beachbar is een speciaal kinderstrandje afgezet. Even verderop een romantische barbecueplek. De wilgenhut staat heerlijk aan het water, maar ligt er nog verlaten bij. De Romeo & Julia plek ligt zo goed afgeschermd dat ik het niet eens kan vinden.

watersportcamping heeg13

Strandje en beachbar Zimpel

Het toiletgebouw is creatief opgeknapt, maar de afwasplek is erg onhandig. Geen idee waar ik al mijn vieze en schone spullen moet laten. Zelf ben ik niet gecharmeerd van muntjes voor warm water, maar dat went wel, net als het meenemen van je toiletpapier. Het pad naar het gebouwtje met de kippenren laat de liefde voor de natuur zien.

watersportcamping heeg7

De BBQ plaats

Al met al maakt de camping een creatieve, groene, nog wat verlate indruk. Voor het hoogseizoen begint mag er nog aardig gewied en gesnoeid worden. Maar ik zie de beelden van spelende kinderen, kletsende moeders en vissende vaders al helemaal voor me!