Sinds een maandje ben ik de ultiem blije eigenaar van een Eriba Triton uit 1977. Een tweede caravan. Why? Ik kon me simpelweg niet inhouden. Ik heb al tijden een zwak voor de oude Eribaatjes en na de laatste shoot voor het boek met alle oldtimers, wilde ik er ook persé eentje. De grote gebruiken we nu als buitenhuisje op Wachtsluis. En met het kleintje gaan we trekken.
Eriba Triton
Het aankoopproces was niet wat je verwacht van Miss Caravanity herself :-(. Heb echt gekocht met mijn hart en niet met mijn verstand. Ik kocht deze Eriba voor €1200,- en godzijdank is de basis in orde, maar er moet zoooveeeel aan gedaan worden. Ik had er verstandig aan gedaan om een iets duurder exemplaar te kopen dat helemaal in orde was. Wat onder andere gedaan moet worden:
* electra moet helemaal vervangen worden. De vorige eigenaar was van het plak- en knipwerk.
* gasleidingen vervangen
* nieuwe watervoorziening: nu werd het water in een rioolbuis in de caravan opgevangen (tsss)
* zelfgemaakt badkamertje in – moet er uit en een kast voor in de plaats komen
* hefdak-tentdoek moet vervangen worden. De vorige eigenaar besloot om het doek over te schilderen!
Ook besefte ik mij pas lang na de aankoop, dat de breedte van de caravan 1.85 is en dat Thomas dus altijd als met opgetrokken knieën moet slapen. Of schuin… Nog een bekentenis: ik heb serieus buikpijn van het Eribaatje gehad. ‘Wat doe ik mezelf aan’, ‘what were you thinking’, ‘why’…. ik heb er best wat uurtjes minder door geslapen. Een kwast en wat naaiwerk is prima, maar dit Eribaatje vereist wel wat meer dan dat… Afijn, dat spontane en impulsieve heeft ook zijn positieve kanten :-). Wat ik hiermee wil aangeven is dat een retro caravan té leuk is, maar dat je wel bewust moet zijn van alles wat bij zo’n oudje hoort.
Eriba Triton binnen Eriba Triton 2
Op de tweede foto heb ik al flink huisgehouden: alle muffe boel is er uit en naar de sloop gebracht.
Inmiddels zijn we vier weken verder en heb ik een ‘Caravanity-team’ samengesteld om het Eribaatje op te knappen. Jan Creemers, de oom van Thomas, heeft twee rechterhanden als het gaat om elektra en gaat hier mee aan de slag. Mijn vader Frits en ik gaan de kast maken en de buitenkant schilderen. En tot slot heb ik Mobile Home Repairs gevonden, een zogeheten lucky lot uit de loterij. Het is namelijk erg belangrijk, maar ook heel moeilijk om je retro caravan te laten onderhouden. Veel reguliere caravanbedrijven vinden retro caravans maar niks. Want het is niet rechttoe rechtaan en dus kunnen ze hun vingers eraan branden….
hefdak doek eriba triton
Wil je een retro caravan kopen? Dit zijn de checkpunten. Twijfel je of wil je even overleggen? Schroom niet om Mobile Home Repairs een belletje te geven!
Als er iets mis is met de eerste vier punten, caravan NIET kopen
1. Let op vocht inwerking. De caravan ruikt dan muf. Nu is dit al snel in oude caravans, maar bevoel alle wanden en het dak op lekkage.
2. Check het chassis met name roest en doorrotten. Roest zie je zitten. Let op verdikkingen op onderdelen. Je kunt dit doen door ergens met een hamertje licht tegenaan te tikken. Voelt het niet stevig.
3. Check of de bodem aan de onderkant niet is doorgerot. Voel aan de onderkant van de caravan of er geen zachte delen zijn. Als het zacht is, is het doorgerot. Meestal is dit bij de achterkant ter hoogte van de uitdraaipootjes ivm hoeveelheid water.
4. Controleer of het lijstwerk vast zit. Als je aluminumstrips  los kunt trekken, is de boel verrot.
Hier kan nog wel aan gewerkt worden, maar neem het mee in je onderhandeling!
5. Gasinstallatie, slangen en leidingen. De gasslang en regelaar mogen 4 en 5 jaar oud zijn. Dit staat erop.
6.  Electra binnen en buiten de caravan. Werkt alles? Is er niet mee geknoeid?
7.  Ingezakte vloer. Vooral bij de ingang en de keuken kan de vloer zacht geworden zijn doordat het tussenliggende tempex is ingetrapt.