Voor iedereen die nog niet in het bezit is van zijn geluk-op-wielen en wel wat handvatten kan gebruiken voor waar je op moet letten bij de aanschaf van je (retro)caravan, hebben we de 15 meest belangrijke tips voor je verzameld. Zo heb je de grootste kans op een goede aankoop.

1 – Neem de tijd om een caravan te zoeken. Op Marktplaats, Marketplace maar ook via vele Facebookpagina’s worden dagelijks caravans te koop aangeboden. In de winter zijn caravans vaak iets goedkoper dan in de lente en zomer. Verdiep je in de type caravans en diverse indelingen. Wil je een retro caravan of een youngtimer? Maak een lijstje met je eisen en wensen.

2 – Wat is je budget? En wat wil je ermee gaan doen? Als je een caravan compleet wilt pimpen, reken dan op zo’n 500 – 2000 euro extra kosten. Dit is excl. onderhoudsbeurt (+/- 175 euro) en reparaties.

3 – Een caravan voor minder dan 850 euro is in de meeste gevallen een sloop caravan.

4 – Koop je bij een particulier? Dan ben je vaak wat voordeliger uit. Maar bij een caravanbedrijf is de kans groter dat de caravan al voor je is nagekeken en krijg je soms nog garantie.

5 – Check altijd goed hoeveel kilo je auto kan trekken. Caravans onder de 750 kg massa gewicht (dwz dat de caravan incl. belading niet meer dan 750 kg mag wegen), hebben geen eigen kenteken. Je hebt dan een witte kentekenplaat nodig met het kenteken van je eigen auto.
Is de caravan zwaarder, dan heeft deze een eigen kenteken. Je mag een caravan met je B rijbewijs trekken als je auto en caravan samen niet zwaarder zijn dan 3500 kg.

6 – Maak een afspraak met de verkoper, bij voorkeur bij daglicht en het liefst buiten (niet in een donkere stalling). Je kunt dan de caravan veel beter bekijken. Neem iemand mee die verstand heeft van caravans en die vooral nuchter kan kijken, en laat je hysterisch enthousiaste vriendin vooral thuis.

7 – Bekijk de buitenkant goed. Zijn alle ramen heel? Zitten er deuken en krassen die je zouden storen? Zitten er kleine scheurtjes boven de deur (dit kan wijzen op versleten asrubbers) Staat de caravan recht op zijn as?
Is de disselbak heel? En hoe ziet de dissel eruit? Zijn de handvaten nog heel en zitten ze goed vast (vaak een probleem dat vocht kan veroorzaken binnen in de caravan). Sluit de deur goed? Zijn alle aluminium profielen nog goed? Is er met kit gesmeerd op bepaalde plekken? Zit er hagelschade op het dak? Zie je hele kleine gaatjes in het aluminium? (Dat kan aluminium erosie zijn en mogelijk wijzen op vocht.)

8 – Kruip altijd onder de caravan. Met het handvat van een schroevendraaier kun je de bodem aan de onderkant bekloppen. Klinkt het hol en hard, dan is het houtwerk hard. Klinkt het dof, dan kan het wijzen op een rotte plek.

9 – Is het chassis helemaal heel? Zit er oppervlakkige roest op? Of is het een gegalvaniseerde chassis (roestvrij). Prik met je schroevendraaier op diverse delen van het chassis om dit te controleren. Oppervlakkige roest is niet erg, maar het chassis moet wel hard zijn. Prik je er doorheen, dan kun je de caravan beter laten staan.

10 – De banden hebben een DOT code, op je telefoon kun je checken hoe oud de banden zijn. 9 van de 10 keer zijn banden ‘over datum’. Zijn ze ook helemaal vol met scheurtjes, dan is het sowieso verstandig om de banden zo snel mogelijk te wisselen. Maar ook zonder scheurtjes is het slim om voor een lange rit al zsm nieuwe banden er op te zetten. Veiligheid voor alles!

11 – Kruip binnen in de caravan in alle hoeken, gaten, kastjes en banken. Haal spullen zoals bijvoorbeeld een voortent uit de bank.
En haal de kussens even weg zodat je eventuele verkleuringen op de wanden kunt checken. Klop ook hier met het handvat van je schroevendraaier overal tegenaan zodat je kunt horen of iets hard op zacht is. Hetzelfde doe je ook met de bodem en het plafond.

12 – Check alle hoeken bij de handvaten, rondom alle ramen, rondom het dakraam of er vocht is (geweest). Zijn alle raamrubbers heel?
Trek de gordijntjes opzij en ook alle kussens even verplaatsen, zodat je in alle hoekjes goed kunt kijken. Zit er plakfolie op de wanden, of op het plafond? Dit kan een verdoezeling zijn van een (oud) vochtprobleem.

13 – Gebruik je neus. Ruikt het er vreemd muf, dan kan het duiden op schimmel/vocht. Iedere oude caravan heeft zijn luchtje, maar deze lucht valt echt op.

14 – Kom zoveel mogelijk te weten over de geschiedenis van de caravan. Heeft de caravan jaren op een vaste staplaats buiten gestaan in weer en wind? Dan kan het zo zijn dat ‘ie meer kans heeft op problemen dan een caravan die alleen uit de stalling komt voor een jaarlijks ritje naar Frankrijk en altijd netjes een onderhoudsbeurt heeft gehad.

15 – Gebruik je verstand en niet alleen je hart!
Heb je de caravan van je dromen gevonden, maar blijkt ‘ie toch wat mankementen te hebben? Gelukkig kun je veel (laten) repareren bij een caravan. Het kost alleen extra veel tijd en geld, en dat moet je ervoor over hebben.

Een caravan moet veilig de weg op kunnen. Laat je caravan daarom altijd controleren door een caravangarage. Je zal niet de eerste zijn die, na veel tijd en geld erin gestopt te hebben, erachter komt dat de caravan niet veilig de weg op kan. Laat de caravan eerst op de brug zetten en doe een vochtmeting. Zo bespaar je jezelf een hoop ellende en kun je met een gerust hart aan het pimpen slaan!


Vind je het na het lezen van dit artikel nog lastig om te weten waar je op moeten letten bij de aanschaf van een caravan? Op zaterdag 20 maart 2021 kun je deelnemen aan een workshop ‘Waar je op moet letten bij de aankoop van een caravan’ op RCN de Jagerstee in Epe. Hier legt Judith je alles uit en mag je zelf ook gaan ‘speuren’ naar problemen in enkele oldtimer caravans.

Opgeven kan op de website www.klusweekend.nl of mail naar judith@caravanity.nl.